Emily van der Hoff – van Oeveren

Afstudeeropdracht

Studente Emily van der Hoff doet momenteel haar afstudeerstage bij een programmateam binnen de gemeente. ‘Stagelopen bevalt me hier goed! Het verschil tussen mij en mijn klasgenoten in stageplek is de hoeveelheid vrijheid hier. Bij veel organisaties is het afstudeerplan uitgestippeld, hier vroegen ze in het begin: wat wil jij?’

Momenteel zit Emily in de eindfase van haar studie Bedrijfskunde MER, Management Economie en Recht. ‘Al eerder was ik voor een minor bij de gemeente geweest. De contactpersoon van toen heb ik een mailtje gestuurd. Binnen een week is het balletje gaan rollen. Dat is wel een goede tip: onthoudt altijd je connecties.’

Emily onderzoekt hoe het programma genaamd: ‘Het Nieuwe Werken’ wordt ervaren bij de werknemers binnen de organisatie. ‘Het Nieuwe Werken betekent een andere manier van werken om efficiënter samen te kunnen werken. Er bestaan bijvoorbeeld geen fysieke afdelingen meer. Zo kan iedereen elke dag achter een andere computer zitten. Dit zorgt ervoor dat de er minder ruimte nodig is zodat elke werkplek maximaal benut wordt. De hele inrichting is gemoderniseerd en het sluit aan op de flexibiliteit van de huidige maatschappij: alles mag je zelf inplannen. Ik wil later een groot gezin, zoiets lijkt mij ook wel handig.

  • Functie

    Afstudeeropdracht

  • Afdeling

    Communicatie

  • Leeftijd

    24 jaar

  • Werkzaam sinds

    2015

‘Een workshop geven aan vijftien mensen: wat een toffe uitdaging!’

Stagelopen hier is een echte aanrader. Het verschil tussen mij en organisaties waar klasgenoten zitten, is de hoeveelheid vrijheid. Bij veel bedrijven is het afstudeerplan al voor je uitgestippeld. Er moet heel stijf van negen tot vijf op kantoor gezeten worden. Hier mag ik dat allemaal zelf bepalen. Ze vroegen me in het begin heel concreet: wat wil jij? Dit zorgt ervoor dat ik naast het verplichte onderdeel – een grote enquête uitzetten – ook nog veel interviews heb afgenomen en workshops voor werknemers heb georganiseerd. Ik word vrijgelaten om buiten de kaders te denken.

In het begin vond ik het best spannend om een workshop aan tien tot vijftien mensen te geven. Het was een toffe uitdaging en ik kijk er nu op terug als een periode waar ik het meest van heb geleerd. De leiding pakken kan ik nu veel beter en ook heb ik het gevoel dat de workshop ten goede kwam aan het team dat ik voor me had. Collega’s kunnen op deze manier aangeven wat ze wel en niet goed vinden gaan. Voor de pijnpunten kan direct samen een oplossing worden bedacht.

Uiteindelijk moet ik mijn bevindingen presenteren aan het managementteam en de ondernemingsraad. Zij moeten straks de koers weer uitzetten en dat ik daar mijn input aan mag geven is wel heel speciaal!