Emiel de Kleine

Technisch servicemedewerker

De ene keer hangt Emiel de Kleine met een tuigje bovenin de Peperbus om de lichtwijzers van de klok te repareren en de andere keer doet hij een routinecheck of alle AED-kastjes door de stad met een defibrillator nog in werking zijn. Geen dag is hetzelfde volgens Emiel en dat blijkt wel wanneer hij vol passie vertelt over zijn diverse werkzaamheden als technicus voor de gemeente.

Bij toeval kwam hij de vacature tegen en nu werkt Emiel alweer bijna vijf jaar bij de gemeente Zwolle. ‘Dingen gebeuren niet voor niets en dat kom ik in het leven steeds meer tegen. Zo was ik op zoek was naar een telefoonnummer van iemand toen ik bij toeval deze vacature tegenkwam. Ik werkte voorheen voor Waterschappen en was wel toe aan een nieuwe uitdaging. Ik heb LTS-MBO technicus gestudeerd en nu doe ik het onderhoud en beheer van alle technische installaties van gebouwen van de gemeente.

Tweehonderd verschillende gebouwen in beheer

Dat doet hij niet in zijn eentje, Emiel is onderdeel van een team van vijftien mensen. ‘Het stadskantoor en het stadhuis zijn in gebruik door de gemeente zelf, maar daarnaast zijn er nog zo’n 150 tot 200 gebouwen die de gemeente in beheer heeft. Bijvoorbeeld scholen, sportvelden, gymzalen, begraafplaatsen, beregeningsinstallaties, wijkcentra, enzovoort. In die gebouwen zitten allerlei elektronische technieken zoals licht, verwarming, beveiliging, luchtbehandeling en riolering.

In het team heeft iedereen een eigen specialisatie. ‘Zo zijn mijn naaste collega’s verantwoordelijk voor alle installaties in het verkeer. Hierbij kan je denken aan die paaltjes die automatisch naar beneden gaan in de binnenstad, maar daar horen ook de parkeerautomaten, verkeerslichten, beweegbare bruggen en beveiligingscamera’s bij.

  • Functie

    Technisch servicemedewerker

  • Afdeling

    Beheer en Gebouwen

  • Leeftijd

    42 jaar

  • Werkzaam sinds

    2011

‘We zijn monteurs, opdrachtgevers en adviseurs tegelijkertijd’

Ernstige lekkage

Op het moment van een alarm of storing gaat Emiel op pad. ‘Dat kan variëren van een ernstige lekkage op een school tot aan een verwarming bij de burgermeester dat niet werkt. We gaan eerst langs de noodgevallen – in dit geval de school – en proberen zo snel mogelijk vast te stellen wat er aan de hand is. Vaak kunnen we de problemen zelf verhelpen, maar elk geval is weer anders en als het te specifiek en complex is, weten we precies welke externe partij we moeten inschakelen. Zo zijn historische panden heel anders ingericht dan nieuwbouw. We werken met dag en nachtdiensten, waardoor we 24 uur per dag te bereiken zijn voor spoedgevallen.

Naast monteurs ook adviseurs

Emiel en zijn collega’s zijn niet alleen in de weer met problemen, maar zijn ook adviseurs voor toekomstige projecten. ‘Met projecten werkt de gemeente samen met bedrijven, dan is het heel fijn dat ze zelf ook technische mensen in huis hebben die de voorstellen kunnen beoordelen. Zo geven wij advies en houden we voor de gemeente in de gaten wat duurzaam en betaalbaar is op het gebied van elektrotechniek. Daarom moeten we altijd de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied in de gaten houden en passen we werkzaamheden aan op de moderne tijd. Zo werken we bijvoorbeeld al een tijdje met iPads. De registratie gaat daardoor veel gemakkelijker en we hebben voor de toekomst een mooi archief van elk gebouw paraat. Zo zijn we monteurs, opdrachtgevers en adviseurs tegelijkertijd: heel afwisselend dus, maar daarom juist extra leuk.’